FOREDRAGSHOLDERE 2023

  • Kunstner

    Kunstersamtalen

    Ahmed Umar eksperimenterer med materialer og prøve ut nye teknikker. Han utforsker forholdet mellom kjønn, seksualitet, makt og kunst. Han formidler sterke historier som direkte kommuniserer med grunnleggende menneskelige sanser og følelser. Stilen er personlig, kaotisk, kritisk, ryddig og han har en sterk tilknytning til egen historie og kultur. Han har vokst opp mellom flere kulturer og ser det som en berikelse å ha flere referanser. Han har villet være kunstner i hele sitt liv og jobber med alt som får ideer til å komme frem på en sanselig måte.

    Ahmed Umar er en tverrfaglig kunstner som bor og arbeider i Oslo. Han har mastergrad i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Gjennom sitt kunstnerskap har Umar også blitt en viktig frontfigur for skeive med muslimsk bakgrunn i Norge og Sudan. Han har også motedesignstudier fra Paris. Kunsten hans har blitt stilt ut ved flere sentrale kunstinstitusjoner i Norge og innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Drammens Museum for kunst og kulturhistorie og Oslo kommunes kunstsamling.

  • 12 år med MUNCH

    Oslo bystyre kunngjorde i 2009 resultatet av arkitektkonkurransen for nytt MUNCH museum. I 2010 ble Stein Olav Henrichsen engasjert for å lede museet inn i en ny tid.

    Edvard Munch er et av de største navnene i kunsthistorien. Endelig har kunstnerskapet hans fått den plassen den fortjener med det nye MUNCH i Bjørvika i Oslo som åpnet i 2021. Edvard Munchs testamentariske gave ble gitt til Oslo kommune i 1940. Munchmuseet på Tøyen åpnet dørene for publikum i 1963, hundre år etter maleren og grafikerens fødsel. Museet har gått fra 100 000 besøkende på Tøyen til over 1,3 millioner i Bjørvika i løpet av disse 12 år.

    Stein Olav Henrichsen avsluttet sitt arbeid som direktør ved Munchmuseet i Oslo sist høst etter 12 år. Han er styreleder i Sørlandets og Opera Østfold.og er rådgiver for blant annet Fundació Joan Miró i Barcelona. Han er utdannet musiker. Han gikk inn i kunstledelse som leder for samtids orkester BIT20, og senere Opera Vest og Bergen Nasjonale Opera. Han har ledet en rekke internasjonale kunstprosjekter samt utviklingsprosjekter i tredje verden. Han har deltatt i en rekke statlige utvalg.

  • Henie Onstad Kunstsenter

    Internasjonal nybrottsinstitusjon

    Henie Onstad Kunstsenter har en internasjonal kunstsamling med over 8000 verk som forvaltes, vises og utvides. Kunstsenteret skal være en nybrottsinstitusjon og forene kunstfaglig ekspertise med samfunnsrelevans, lekenhet og publikumsoppslutning.

    Nå utvikles Nordens største verksted for kreativ og kunstnerisk aktivitet for barn, unge og voksne. Målet er å åpne verkstedet høsten 2024. I arbeidet med verkstedet skal det etableres en ny, permanent sal for Henie Onstad-samlingen, samt en mindre sal for foto og nye medier.

    Anne Hilde Neset er ny ansatt som direktøren ved Henie Onstad Kunstsenter. Hun har de siste fem årene vært direktør for Kunstnernes Hus. Neset har en master i kunstteori fra England og har vært kunstnerisk leder for Ny Musikk. Hun arbeidet flere år i London, blant annet som redaktør og skribent i det globale musikkmagasinet The Wire, som grunnlegger av samtidskunst organisasjonen Electra, som programleder i BBC radio, og som kurator og gjesteforeleser ved ulike universiteter og institusjoner, deriblant Tate Modern.

  • Åpningsutstillingen, Kunstsilo

    Kunstsilo i Kristiansand åpner i april 2024. Det er et resultat av at Nicolai Tangen besluttet å gi sin samling som gave til Kristiansand i 2015, og året etter ble den lagt inn i den nyopprettede stiftelsen AKO Kunststiftelse. Nå skal Kristiansand settes på det internasjonale kunstkartet. Kunstsilo vil ha den største samlingen av nordisk moderne kunst og samlingen består av mer enn 7000 verk.

    Åsmund Thorkildsen har fått ansvaret for åpningsutstillingen ved Kunstsilo, Sørlandets Kunstmuseum. Han er kurator, skribent og kunsthistoriker. Åsmund Thorkildsen har vært direktør for Drammens Museum for Kunst og Kultur i mer enn 20 år, han har vært direktør ved Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, intendant ved Kunstnernes Hus samt undervist ved Kunsthøgskolen i Oslo i en årrekke. Han har gitt ut en rekke bøker.

  • Møllersamlingen

    Hva er og hva vil vi med Møllersamlingen

    -Neste stopp Gamle Deichmanske

    Møllersamlingen består av rundt 1000 fotografier. Det eldste fotografiet kan dateres tilbake til 1830 -tallet, og det yngste ble printet «i går». Samlingen gir et omfattende historisk innblikk i fotografi som medium, og favner både norske og internasjonale fotografer. Med utgangspunkt i Harald Møllers personlige interesse har familien over tid utviklet et stort engasjement for fotografiet.

    Ambisjonen for samlingen er å bidra til økt forståelse og kunnskap om foto som dokumentasjons- og kunstform. Det er mye aktivitet og samlingen vises i dag på 7-8 ulike adresser knyttet til Aars. Møller Eiendom eier i dag Gamle Deichmanske. De planlegger å fylle det gamle biblioteket med arbeidsplasser, en rekke serveringssteder og foto. Vi får en introduksjon om samlingen, bruken og ambisjonene for fremtiden.

    Nina Sørlie er kurator for Møllersamlingen. Hun har tidligere arbeidet som leder i Kunstkompetanse, kunstrådgiver i SEB, kunstekspert hos Kaare Berntsen og direktør for Christen Sveaas' kunstsamling. Nina har en master i Kunsthistorie fra Universitet i Oslo.

  • Vestfossen Kunstlaboratorium

    Senter for samtidskunst

    Historien bak Vestfossen Kunstlaboratorium er særegen. Lokalene som rommer Kunstlaboratoriet har tidligere vært en papir- og cellulose fabrikk, anlagt i 1886. Fabrikken ble nedlagt i 1970 og stod deretter tom i over 20 år. Kunstneren Morten Viskum kjøpte bygningen i 2001 og åpnet dørene for første gang i 2003.

    De gamle fabrikklokalene er et visningssted for kunst og med sin unike og røffe karakter fremstår bygningen i dag som et særlig vellykket eksempel på gjenbruk av eldre arkitektur, så vel som en historisk ramme for vår egen tids kunstneriske uttrykk. Vestfossen Kunstlaboratorium er i dag et kunstsenter som viser internasjonal samtidskunst av høy kvalitet, fundert på en målsetning om å gjøre kunst tilgjengelig for alle og holder åpent fra mai til september hvert år.

    Morten Viskum er mannen bak visningsstedet Vestfossen Kunstlaboratorium og stedets kunstneriske leder. Han er kunstner og kunstsamler. Han har bygget opp kunstsamlingen, Morten Viskum Collection, på mer enn 1.500 verk. Den inkluderer Norges største samling av Bjarne Melgaard. Han har utdanning fra Veterinærhøgskolen og Kunsthøgskolen i Oslo

  • Kode, Kunstmuseer og Kunstnerhjem

    Pionér Harriet Backer lanseres internasjonalt

    Harriet Backer (1845-1932) ble ansett som «La grand dame» av norsk maleri allerede mens hun levde. Backer er kjent for sine rike og fargesterke skildringer av interiører, så vel som motiver fra kirkens ritualer og hverdagsliv.

    Kode og Nasjonalmuseet samarbeider om å presentere Harriet Backers kunstnerskap internasjonalt de neste årene. Gjennom en ny utstilling skal Backers kunst løftes frem. Erfaringer fra turneer med Nikolai Astrup, Edvard Munch, Harald Sohlberg og Peder Balke viser at norsk kunsthistorie har et stort internasjonalt potensial og interesse. Utstillingen åpnes i Nasjonalmuseet i 2023 i Oslo. Turnéen går deretter videre til Nationalmuseum i Stockholm og Musée d'Orsay, før utstillingen kommer til Kode i 2025.

    Petter Snare er direktør ved Kode, han er utdannet jurist med mastergrad i ledelse. Han har blant annet vært styreleder i Bergen Kunsthall, Bergen Assembly og Oslo Kunstforening og styremedlem i en rekke gallerier, i tillegg til å være forlegger og kurator for flere utstillinger.

  • Nationalmuseet i Stockholm

    Nationalmuseet er Sveriges kunst- og designmuseum og ble grunnlagt i 1792, noe som gjør det til et av Europas eldste kunstmuseer.

    Samlingene inkluderer malerier, skulpturer, tegninger og grafikk fra 1500-tallet til begynnelsen av 1900-tallet, samlingene av kunst og kunsthåndverk og design strekker seg til i dag.

    Museet streber etter å være et museum hvor alle føler seg velkommen og tilbyr et bredt spekter av aktiviteter som kan nytes på stedet så vel som digitalt. Ved å gi samtidsperspektiver på historien og historiske perspektiver på samtiden, gis det muligheter for dybdesamtaler om kunst og design for alle aldre.

    Carl-Johan Olsson er kurator for maleri fra 1800-tallet ved Nationalmuseet i Stockholm. Blant hans fagområder er landskapsmaleri fra 1800-tallet, skandinavisk romantikk og fransk og skandinavisk naturalisme.

    Han har co-kuratert utstillinger som Anders Zorn: Sweden's Master Painter (2017) og Carl Larsson, l'imagier de la Suède (2014), begge på Petit Palais, Paris, og The Artist at National Museum, Stockholm ( 2017) og Nasjonalmusset i Stockholm på Blaafarveværket 2023.

  • Høyersten Contemporary

    Hvordan skape en samlerkultur

    Erlend G. Aalbæk Høyersten har sammen med sin kone, Simone Aalbæk Høyersten, etablert Høyersten Contemporary i Bergen. Et nytt kunstgalleri i Bergen som presenterer primært nordisk og europeisk samtidskunst. De jobber i samarbeide med kunstnere for å presentere dem for både et nordisk, lokalt publikum og et mer internasjonalt.

    Erlend G. Aalbæk Høyersten har en Master of Arts i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen. Han har 21 års museumserfaring, 18 år som museumsdirektør ved Sørlandets Kunstmuseum (Kristiansand), KODE (Bergen) i Norge og ARoS (Aarhus) i Danmark og har et stort internasjonalt nettverk.

  • Harriet Backer var i Uvdal og malte somrene 1904-1909. Backer er kjent for sine interiører, og det sies at hun fant nok av utfordringer inne i Uvdal stavkirke.

    Veggene er dekket av fargerike rosemalerier som hun var redd for å ikke yte rettferdighet. I tillegg var det svært mørkt, slik at det var vanskelig for henne å se hva hun gjorde. Backer laget to ulike malerier fra stavkirken, og hennes staffeli, krakk og brukte malingstuber er bevart til minne om hennes tid i Uvdal.

    Søndag er det utflukt til Uvdal Stavkirke for de som er interessert

  • Uvdal stavkirke fra 1168 har bak sitt tjærede ytre en helt spesiell innvendig atmosfære.

    Når man går inn gjennom portalen med dekor fra middelalderens heltediktning, trer man inn i et usedvanlig fargesterkt og rikt dekorert kirkeinteriør.

    Frodig dekorering gjennom flere århundrer har skapt en harmonisk helhet.

    Uvdal stavkirke fikk sine fargesterke malte dekorasjoner i skipet og koret fra midten av 1600-tallet og til utover 1800-tallet. Her er renessansens og barokkens formspråk med bugnende blomster og frukter på vegger, og himlingene dekket med lubne blader.

    I buen inn til den tidligere apsisåpningen er det malt en enkel framstilling av syndefallet, med Adam og Eva og slangen i paradiset.

    Jorunn Wiik fra Fortidsminneforeningen viser oss rundt.

    Jorunn Wiik har hatt ansvaret for Uvdal stavkirke i mange år, og kan det meste bedre enn de fleste!

    Søndag er det utflukt til Uvdal Stavkirke for de som er interessert.

  • Programleder

    Nicolai Strøm-Olsen er kunsthistoriker, forfatter og gründer. I 2009 var han co-gründer av magasinet KUNSTforum, og Startup Migrants i 2018. Strøm-Olsen har skrevet bøkene Hans Gude – En kunstnerreise og vært medforfatter på bøkene Bykamp, Norsk Slaveri, Konkurransekraft/Startup Europe og Startup Israel og Startup Migrants.

  • Programleder

    Inger Anne Vik har etablert Kunstweekend sammen med Nicolai Strøm Olsen. Den arrangeres i år for syvende gang. Hun arbeider blant annet med reiselivsteknologi.

    Utdannet fra BI, arbeidserfaring fra SIEMENS, samt samarbeidsprosjekter innen kultur og reiseliv i eget selskap.

  • Programleder

    Morten Zondag er magister i kunsthistorie og kunstansvarlig for The Gundersen Collection. Han er også en av verdens fremste eksperter på Edvard Munch.